Jak skorzystać z ekosystemu, aby założyć startup?

Zastanawiasz się, jak założyć własny startup i skorzystać z ekosystemu startupowego? Ten artykuł pokaże Ci, jak to zrobić krok po kroku.

Ekosystem Startupowy – co to właściwie jest?

Ekosystem startupowy to kompleksowe środowisko, w którym startupy funkcjonują, tworząc unikalne ekosystemy biznesowe. To sieć osób, firm
i instytucji, takich jak:

  • inwestorzy
  • administracja publiczna
  • instytucje finansowe
  • inkubatory przedsiębiorczości
  • uczelnie

i inne, które działają na rzecz tworzenia i rozwoju startupów. Kluczowe elementy ekosystemu to same startupy, przedsiębiorcy, różnorodne instytucje biznesowe oraz innowacje i zasoby informacyjne, które umożliwiają współpracę w rzeczywistości i online. To wszystko buduje sieć powiązań, wspierając rozwijający się ekosystem startupowy.

Rysunek 1 – Źródło: opracowanie własne

Rozpoczęcie Przygody z Ekosystemem Startupowym

Dla studenta i absolwenta uczelni wyższej początkiem drogi w ekosystemie jest przedsiębiorczość akademicka. To proces sprawnego współdziałania między uczelnią a biznesem, który umożliwia lepsze wykorzystanie potencjału badawczego i naukowego, a także umacnia rolę uczelni w gospodarce opartej na wiedzy. Aby to osiągnąć, konieczne jest budowanie odpowiednich relacji między różnymi podmiotami, w tym pracownikami, studentami, doktorantami, przedsiębiorstwami i innymi jednostkami biznesowymi. Wspieranie przedsiębiorczości akademickiej polega na integrowaniu działań naukowych, akademickich i komercyjnych, w tym transferze technologii i powiązaniach między uniwersytetami a przemysłem. Startupy akademickie korzystają z różnych źródeł finansowania i pomocy, takich jak granty publiczne, inkubatory, akceleratory i partnerstwa, aby wprowadzać innowacyjne technologie na rynek i zmieniać standardy funkcjonowania w otoczeniu społeczno-gospodarczym.

Rysunek 2 – Źródło: opracowanie własne

Wyszukaj Swój Idealny Pomysł Biznesowy

Jeśli masz ambicje założenia własnego biznesu i jesteś gotowy do podjęcia działań, pierwszym krokiem powinno być znalezienie interesującego projektu.

W przypadku poszukiwania pomysłów na firmę lub startup, często kierujemy się własnymi myślami i potrzebami. Czasem rozwiązanie pojawia się przypadkiem, kiedy staramy się znaleźć odpowiedź na nasze problemy. Ważne jest również przeanalizowanie rynku i odnalezienie niszy, którą można wykorzystać do wprowadzenia swoich rozwiązań. Warto obserwować rynek, rozmawiać z potencjalnymi klientami i przedsiębiorcami, korzystając z ankiet i promując je w mediach społecznościowych. Pomysł na biznes to tylko początek, trzeba sprawdzić, czy planowany profil działalności ma szansę na powodzenie. Warto zwrócić uwagę na rentowność firm na rynku oraz bariery wejścia.

Zbuduj właściwy zespół

Po znalezieniu interesującego projektu, ważne jest zacząć załatwiać formalności i przede wszystkim, zebrać odpowiednią grupę wykonawczą. Najlepiej poszukiwać partnerów wśród znajomych, ponieważ tworzenie zespołu z przypadkowych osób może zająć dużo czasu i po prostu się nie udać. Podczas realizacji startupu warto zaangażować zaufane osoby, które są zdolne do pracy pod presją czasu
i poświęceń. Po utworzeniu zespołu pracującego nad danym rozwiązaniem i znalezieniu obszaru,
w którym chcecie działać, warto pomyśleć o następnych krokach.

Wykorzystaj Ekosystem – Korzyści dla Twojego Startupu

Możliwość współpracy w ramach wewnętrznych i międzyorganizacyjnych sieci oraz pomiędzy ekosystemami jest kluczowym czynnikiem wpływającym na rozwój ekosystemów. Dzięki współpracy indywidualnej i organizacyjnej, możliwy jest transfer wiedzy, który często jest wspierany przez przestrzenie coworkingowe, internetowe społeczności i inkubatory przedsiębiorczości. Dodatkowo, ważną rolę odgrywa współpraca z renomowanymi uniwersytetami
 i instytucjami badawczymi, która umożliwia dopływ do ekosystemu wykwalifikowanej i wyspecjalizowanej kadry o wysokich kompetencjach technologicznych.

Źródła Finansowania dla Twojego Startupu

W trakcie rozwoju modelu biznesowego startupu istotne jest zdefiniowanie źródeł finansowania. Przy realizacji każdej inwestycji warto posiadać kapitał własny. Niemniej, należy również skupić uwagę na fakt, że istnieją różne fundusze, które służą wsparciem dla startupów.

Dostęp do źródeł finansowania jest kluczowy dla rozwoju startupów w ekosystemie. W tym celu warto rozważyć fundusze venture capital oraz aniołów biznesu, którzy są ważnymi inwestorami. Oprócz inwestycji, wzbogacają proces rozwoju, angażując nie tylko kapitał, ale także swoją wiedzę, oferują mentoring, kontakty
 i doświadczenie biznesowe, dzięki temu, że często wywodzą się z lokalnego środowiska startupowego. Ich zaangażowanie wpływa na ewolucję całego ekosystemu biznesowego, wspierając stabilny rozwój
i innowacyjność startupów.

Istnieje także wiele innych opcji finansowania, takich jak dotacje, kampanie crowdfundingowe, fundusze kapitału zalążkowego oraz długoterminowe pożyczki dla firm. Więc jeśli nie posiadasz kapitału własnego to, aby z powodzeniem prowadzić innowacyjny biznes, niezbędne jest wybranie
i pozyskanie odpowiedniego finansowania.

Kreowanie Atrakcyjnej Oferty Dla Inwestorów

Przed podjęciem dalszych działań, ważne jest wypracowanie strategii, która zwiększy atrakcyjność inwestycji w oczach potencjalnego inwestora. Należy przygotować uzasadnienie biznesowe, które potwierdzi, że istnieje zapotrzebowanie na proponowane rozwiązanie. Bardzo istotne jest, aby zaprezentować nie tylko sam model biznesowy, ale również prototyp produktu oraz wyniki badań rynkowych. Przygotowanie się na ewentualne pytania inwestorów jest kluczowe i warto skorzystać z pomocy specjalistów z instytucji takich jak Parki Technologiczne i Przemysłowe, Centra Transferu Technologii czy Centra Innowacji, które posiadają odpowiednie zaplecze technologiczne
i mogą pomóc w przetestowaniu rozwiązania oraz stworzeniu prototypu.

Podsumowanie

Założenie startupu wymaga nie tylko pomysłu i zaangażowania, ale również korzystania z ekosystemu startupowego. Ważne jest, aby skorzystać z doświadczeń i wiedzy innych przedsiębiorców, instytucji otoczenia biznesu i inwestorów, którzy są już obecni na rynku i mogą pomóc w rozwoju nowego pomysłu.

Kiedy Twoja firma osiągnie sukces na rynku, staniesz się integralną częścią ekosystemu startupowego. Pojawi się możliwość współpracy z innymi przedsiębiorstwami, a także sam będziesz mógł wykazać się w roli mentora i udzielać wsparcia nowym początkującym przedsiębiorcom, co pozwoli Ci na dalszy rozwój
i zdobywanie nowych umiejętności.


Autor:

Karolina Cyrbes

Redakcja:

Wojciech Wodo