MVP, czyli Minimum Viable Product, to pojęcie często używane w świecie biznesu i rozwoju produktów. Jest to strategia polegająca na tworzeniu wersji produktu o minimalnej funkcjonalności, która spełnia podstawowe potrzeby klientów. W artykule tym przyjrzymy się bliżej temu podejściu oraz jego znaczeniu w kontekście innowacyjnych projektów.
Spis treści
Czym jest MVP?
MVP to skrót od angielskiej nazwy Minimum Viable Product. Dosłownie tłumacząc, to gotowy produkt
o minimalnej funkcjonalności. Choć brzmi trochę topornie, to dobrze oddaje ideę opisywanego podejścia. Chodzi o taki produkt, ofertę lub usługę, które w przyszłości będą dalej rozwijane, ale prace są już na tyle zaawansowane, aby można było wypuścić na rynek pierwszą ich wersję. Kluczowe jest to aby rozwiązanie było kompletne – tzn. działało i odpowiadało na potrzebę klienta (rozwiązywało jego problem).
Dlaczego MVP Jest ważne?
Może zastanawiasz się: po co udostępniać coś, co nie jest jeszcze całkowicie skończone?
Koncepcja MVP związana jest blisko z metodyką lean startup, według której start-up jest eksperymentem działającym w warunkach ekstremalnego ryzyka. Produkt jest innowacyjny, a jego twórca nie wie, jak przyjmie go rynek, bo nie jest w stanie tego rzeczywiście ocenić. Dlatego tworzy rozwiązanie o minimalnej funkcjonalności (bez fajerwerków i wielu opcji do wyboru), ale które rozwiązuje problem klienta. Produkt nie jest idealny – może brakować w nim funkcji, które zostaną wdrożone w kolejnych etapach, natomiast jest wystarczający, żeby dotrzeć do pierwszych klientów w grupie docelowej i generować dla nich wartość.
Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest tworzenie bardzo rozbudowanych wersji produktów i czekanie z wypuszczeniem ich na rynek do momentu, aż będą wyposażone we wszystkie funkcjonalności. Jest to ogrom pracy bez jakiejkolwiek gwarancji, że pomysł się przyjmie. W ten sposób ryzyko niepowodzenia i strat rośnie, a pierwsze rzeczywiste testy odbywają się już na bardzo rozbudowanym gotowym produkcie. Wprowadzanie na tym etapie jakichkolwiek zmian jest utrudnione
i zdecydowanie bardziej kosztowne, bo przedsiębiorca płaci podwójnie: pierwszy raz za stworzenie rozwiązania, a drugi za jego modyfikację.
Korzyści MVP
MVP (Minimum Viable Product) jest to pierwsza działająca wersja produktu, mająca wystarczającą liczbę funkcjonalności do zaspokojenia potrzeb potencjalnych klientów oraz gromadzenia i analizowania ich opinii na temat następnej wersji produktu przy minimalnym wysiłku i wymaganych zasobach.
Rysunek przedstawia przykład złego i dobrego podejścia do MVP. Czy wiesz, czym różnią się oba przykłady? Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że oba prezentują MVP, jednak jest to błędne założenie. MVP, nawet jeżeli nie jest doskonałe, to od samego początku powinno być działającym produktem i odpowiadać na potrzeby klienta. W przykładzie widocznym na rysunku widzimy, że potrzebą jest chęć przemieszczenia się. Klient nie zrealizuje tego za pomocą koła, dwóch kół itd. Dopiero gotowy samochód mógłby spełniać jego oczekiwania, czyli dopiero ostatnia wersja rozwiązania z górnej części rysunku byłaby produktem dla klienta. Natomiast w dolnej części rysunku widzimy, że już pierwsze rozwiązanie spełnia zdefiniowaną potrzebę. Oczywiście, nie jest to idealny produkt, więc klient nie jest jeszcze w pełni usatysfakcjonowany, ale już na pierwszym testowym produkcie może się przemieścić. Stworzenie takiego produktu daje nam możliwość przetestowania MVP, zapytania, co myśli klient, czego oczekuje w dalszych etapach, co mu się podoba, a co nie. Jest to niezwykle przydatne, ponieważ podczas testów mogłoby się okazać, że już krok 3., czyli rower w zupełności spełnia oczekiwania klientów i nie musimy inwestować w dalszy rozwój produktu. MVP oznacza, że produkt jest na tyle gotowy, aby grupa docelowa była w stanie ocenić jego wartość. Jednocześnie nie jest to bardzo wczesny prototyp, który nie przykuje uwagi potencjalnych odbiorców, albo wprowadzi ich w błąd odnośnie użyteczności końcowego produktu. W końcu chodzi o to, aby potencjalny klient mógł poznać go, przetestować a przedsiębiorca mógł zebrać opinię i przeanalizować zachowania i opinię klientów.
W ten sposób MVP pozwala w ogóle ocenić, czy pomysł ma sens i warto w niego dalej inwestować. Zawsze lepiej wycofać się na wczesnych etapach niż doprowadzić pracę do końca i wypuścić na rynek niedopasowaną ofertę. Oszczędzi to kosztów związanych z uruchomieniem logistyki i produkcji na szeroką skalę, marketingu, sprzedaży, obsługi klienta, a także potencjalnych strat wizerunkowych, jeżeli produkt okaże się fiaskiem. I chociaż MVP może wydawać się ryzykownym podejściem, to tak naprawdę pomaga zaoszczędzić czas i pieniądze.
Informacja od potencjalnego klienta to jedna z najcenniejszych danych podczas procesu odkrywania
i tworzenia produktu. Pozyskane informacje zwrotne pozwalają budować kolejne, nowsze wersje produktu, które to coraz lepiej odpowiadają na potrzeby klientów.
Minimum Useful Demo (MUD)
Należy jednak pamiętać, że MVP polega przede wszystkim na prezentowaniu odbiorcy kluczowych funkcji produktu. Wokół zrozumienia pojęcia MVP pojawiło się sporo zamieszania i błędnego jego użycia, dlatego Mark Searle wprowadził nową koncepcję Minimum Useful Demo (MUD), aby ograniczyć niewłaściwe używanie nazwy MVP. MUD może być tylko szkicem, rysunkiem lub makietą o minimalnym zestawie cech, które ilustrują koncepcję rozwiązania, jakieś jego użyteczne cechy lub po prostu demonstrują jak rozwiązanie mogłoby funkcjonować. W odróżnieniu od MVP, który powinien być namacalnym i działającym produktem.
Podsumowanie
Początkowo podejście MVP może wzbudzać zastrzeżenia i obawy, że na rynek wypuszczony zostanie niedokończony produkt. Jednakże podejście to ma wiele zalet – przede wszystkim pozwala wypuścić produkt szybko i zebrać kluczowy feedback, a następnie wprowadzać potrzebne poprawki. Kolejne wersje produktu powstają regularnie, w oparciu o otrzymane przez użytkowników dane. To rozwiązanie idealne
w momencie, kiedy mamy innowacyjny produkt. Oszczędzamy czas i pieniądze, możemy lepiej poznać naszych klientów oraz tworzyć lepsze i bardziej dopracowane produkty.
Jeśli chcesz zgłębić temat MVP i innych kluczowych elementów związanych z rozwojem startupu, gorąco zachęcamy do zapoznania się z książką „Przedsiębiorczość akademicka: Narzędzia i Techniki Planowania Start-upu”. Możesz ją pobrać bezpłatne i znajdziesz ją w zakładce Książki.
Autor:
Wojciech Wodo
Redakcja:
Karolina Cyrbes