Czym jest metoda SMART?
Droga do zrealizowanego planu często bywa długa i kręta. W wielu wypadkach winowajcą okazują się nie dość dobrze sformułowane cele. Aby usprawnić ich wyznaczanie i osiąganie, warto skorzystać z prostego narzędzia, jakim jest metoda SMART. To kilka intuicyjnych zasad, które sprawiają, że Twój plan od razu zrobi się bardziej klarowny.
Metoda SMART powszechnie przypisywana jest koncepcji Zarządzania przez cele Petera Druckera. Pomaga ona określić cele projektu, organizacji lub osobiste, dlatego jest używana w różnych kontekstach.
Rysunek 1 – Źródło: https://www.fullfunctionrehab.com/smart-goals/
Aby mieć pewność, że cele są jasne i osiągalne, każdy z nich powinien być SMART, czyli rozwijając akronim:
- S jak Specific, czyli konkretny – cel powinien być jasny i zrozumiały
- M jak Measurable, czyli mierzalny – cel musi zostać zdefiniowany w taki sposób, by można było łatwo zmierzyć stopień jego realizacji, najlepiej by był określony liczbowo lub procentowo.
- A jak Achievable, czyli możliwy do osiągnięcia – cel powinien być osiągalny przez osobą czy organizację, która go realizuje, nierealne cele powodują spadek ambicji i motywacji do ich osiągania
- R jak Relevant (istotny), – cel musi być istotny dla osoby, która jest odpowiedzialna za jego realizację.
- T jak Time-bound (terminowy, określony w czasie) – każdy cel musi być określony w czasie, należy określić termin, w którym powinien zostać osiągnięte. Po jego upływie sprawdza się, czy jest osiągnięty. Czas ten nie powinien być zbyt krótki ani zbyt długi, aby nie spadła motywacja i mobilizacja do osiągnięcia celu.
Czasami możemy się spotkać z innymi propozycjami rozwinięcia poszczególnych liter akronimu, ale sens metody pozostaje taki sam – metoda S.M.A.R.T. pozwala na zdefiniowanie realnych celów i określenie, ile potrzeba czasu i innych zasobów, aby je osiągnąć.
Rozszerzona metoda SMART, czyli SMARTER
Powstała również rozszerzona wersja metody SMART – SMARTER, w której dwa dodatkowe inicjały odpowiadają za:
- E jak Exciting – ekscytujący, cel powinien motywować tak, by osoba za niego odpowiedzialna naprawdę chciała go osiągnąć.
- R jak Recorded – cel powinien być zapisany, by móc zweryfikować jego osiągnięcie po określonym czasie.
Rysunek 2 – Źródło: opracowanie własne
Bez względu na wybrany przez nas cel nie należy zapominać o tym, że droga do jego osiągnięcia będzie składała się z wielu pomniejszych zadań i aktywności, które musimy skrupulatnie rozpisać i monitorować z biegiem czasu. Upewnienie się, że każdy z ważnych dla nas celów zawiera wszystkie elementy SMART może być bardziej czasochłonne niż określanie zwykłych celów, ale korzyści z użycia metody SMART zdecydowanie są tego warte. Nie powinno się wyznaczać celów tylko po to, aby o nich zapomnieć. Są one kluczową częścią procesu planowania.
Wyznaczając cele SMART zyskujesz: przejrzystą komunikację i skoordynowane działania. Jest to sposób na zwiększenie szansy sukcesu projektu. Metoda SMART pomaga wyznaczyć przejrzyste cele, co pozwala uniknąć dwuznaczności i niejasności. Dzięki celom SMART doskonale wiesz co chcesz osiągnąć i kiedy. Masz również pewność, że cele te są osiągalne i realistyczne oraz wiesz, że będzie można zmierzyć, czy zostały osiągnięte, czy nie.
Na koniec po sfinalizowaniu projektu, cele SMART pozwolą Ci ocenić, czy zakończył się on powodzeniem.
Przykład celu biznesowego:
Stworzenie trzech różnych rodzajów zasobów marketingowych na dużą skalę: e-book, webinar, wideo w pierwszym kwartale działania startupu.
Dlaczego jest to cel SMART: ten cel jest skonkretyzowany (zasoby marketingowe na dużą skalę), mierzalny (trzy różne rodzaje zasobów), osiągalny i realistyczny (to zależy od liczby członków zespołu, ale możemy założyć, że jest ich wystarczająca liczba, aby stworzyć trzy zasoby w miesiącu) i określony czasowo ( w I kwartale).
Autor:
Wojciech Wodo
Redakcja:
Karolina Cyrbes